Kontrola rewizji i GitHub

W trakcie pracy nad swoim projektem często pracuję nad wersją tymczasową. Próbuję nowych zastosowań, nowych pomysłów algorytmów itd. Zdarza się bardzo często (nawet bardziej niż tego chcemy…), że jakaś niewielka zmiana powoduje rozwalenie całego programu, stratę kilku godzin pracy, wyłączenie komputera i krzyk rozpaczy!

Ale nic straconego – jest jednak jeden sposób aby się przed tym uchronić!

Kontrola wersji/rewizji programu

Czemu jest taka ważna? Przecież mogę kliknąć compile i zobaczyć co się stanie… A jak nie wyjdzie to wrócić do tego co wcześniej zmieniłem!

Oczywiście takie podejście też zdaje swój egzamin w niewielkich programach/projektach, ale jeśli pracujemy w jakimś zespole lub tworzymy dość duży program/projekt to…taki styl pracy to prosta droga do porażki.

Niestety, ale zmieniając cokolwiek możemy rozwalić całość. Dzięki kontroli rewizji jesteśmy w stanie dość szybko powrócić do wcześniejszej wersji tego co zrobiliśmy. Może się okazać, że błąd popełniony został 3 wersje wcześniej! Wtedy tylko cofamy się o trzy wersje. Wkurzamy się na cały świat, ale nie straciliśmy kolejnych długich godzin na niepotrzebną pracę.

GitHub

Serwis GitHub jest często stosowany przez wiele zespołów projektowych do jednoczesnej pracy nad kodem. Zapewnia on niezłą kontrolę rewizji. Ma on tę zaletę, że każda ze zmian musi zostać zaakceptowana i wrzucona do głównego folderu programu. Sam osobiście umieściłem próbny projekt z Unity 3D mojej gry w serwisie Github

 

https://github.com/Tokalos/-Myfirstandroidgame

W momencie założenia swojego projektu na serwerze macie dwie możliwości:

  1. Wrzucić swoje repozytorium jako open source, gdzie każdy może wejść, zobaczyć i ewentualnie dać wam jakieś porady, zmienić kod itd.. A wy potem możecie zaakceptować propozycję zmiany
  2. Wykupić subskrypcję i zrobić swoje repozytorium prywatne. Często korzystają z tego firmy, czy większe zespoły pracujące nad jakimś większym produktem.

 

Alternatywą do serwisu Github jest BitBucket, gdzie można założyć prywatne repozytorium do 5 użytkowników – ukryte i idealne dla małych projektów, ale dzisiaj nie będę się na nim skupiał, wiadomo ,że celem tego bloga jest zaprezentowanie wszystkim gotowego projektu wraz z kodem do niego użytym 🙂

 

 

Github – Klient dla Windows

 

Oj….ten klient dla Windowsa … W sumie to po 2 godzinach i restarcie udało mi się ogarnąć jak on działa. Polecam dokładne przejście przez wszystkie tutoriale i odpalenie chociaż jednego filmiku na youtube jak to zrobić, a jak się zawiesi to restart, restart, restart.

 

Przedstawię wam krótki algorytm jak wprowadzić nowy projekt do samego serwisu, może komuś z was zaoszczędzi cenne minuty.

 

  1. Tworzycie całkowicie nowe repozytorium używając krzyżyka ewentualnie klonujecie już występujące z waszego konta (tak jak to zrobiłem ja)Github
  2. Kopiujecie do folderu, który wskazaliście wymagane przez was pliki/foldery
  3. Następnie – co jest bardzo bardzo ważne – Klikacie create new branch – możecie ją nazwać jak chcecie. Wrzucone przez was pliki znajdą się w niej i zostaną uzane jako zmiana – rewizjaNewbranch
  4. Opisujemy zmianę i klikamy commitCommit
  5. Pull request – Jak możecie dostrzec, opis został skopiowany. Jednak dalej można go edytować – bardzo przydatne w momencie jak, ktoś zmienia nam kod i chcemy dodatkowo sobie zapisać jakąś sentencję na przyszłość 🙂Pullrequest

 

 

 

Mam nadzieję, że niektórym z was pomoże to w obsłudze programu GitHub na Windowsa 10 🙂

 

W następnym wpisie przedstawię wam zasoby naukowe z których korzystam i zaprezentuje pierwszy ćwiczeniowy projekt skończony w Unity 3D – niektóre ze skryptów w nim wykorzystanych użyję w finalnym produkcie.

 

baffledev

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s